Saturday 17 November 2012

RINDU? Macam mana nak urus eh?

Assalamualaikum :)

Hari ni hari Sabtu, bermakna esok hari AHAD. Kenapa dengan Ahad? Yeah. Kena balik U dah. Hmmmmm. Ok, lupakan. Hari ni macam biasalah rutin harian aku ialah online FB. Dan seperti biasalah mesti ada "maggi cintan cintun" dekat news feed aku tu. Mata dan hati ini bagaikan tertarik untuk baca status-status yang telah di"update" oleh beberapa budak Geng Bas Sekolah.

PART I

For example:

"Kenapa bila aku dah mula sayang kat kau, kau pergi macam tu je ha?"

"I really miss him, I can't forget about him"

Ok, really really really hmmm. Ewwww. Memang tak boleh blah la kalau budak sekolah update status macam tu, mengalahkan orang yang dah kawin.

And baru-baru ni aku ada terjumpa gambar yang telah di"share" oleh salah seorang rakan FB aku. Ni dia:

Apa komen anda semua? Memang tak masuk akal langsunglah nak buat macam tu. Menyeksa diri sendiri. Demi cinta yang tak pasti tu sanggup buat macam ni. Budak-budak sekarang memang ekstrim la. Adik-adik dan kawan-kawan jangan buat macam ni ye. Kalau kecewa bercinta sebab pihak lagi satu tu tak setia. Biarkan. Itu adalah kelebihan bagi pihak korang, sebab korang dah tahu perangai dia yang sebenar. Curang. Cuba bayangkan kalau korang still dengan lelaki yang macam tu hingga ke jinjang pelamin sekalipun. Korang akan tetap rasa curiga dengan dia sebab dulu dia dah penah curang dengan korang tak mustahil lepas kahwin dia akan buat perkara yang sama. See?

PART II

Amboi macam pelik je siap ada part 1 dengan part 2. Ok, aku nak tanya korang, korang pernah tak rasa minat and suka dekat someone. Kenapa korang minat kat dia? Mesti ada satu keistimewaan yang ada pada dia yang korang suka. Sebagai contoh dia hensem ke, cantik ke, pandai, bersifat kepimpinan, dll. Sape yang tak pernah minat kat someone tu memang abnormal lah. Sebab apa? Rasa minat kat seseorang tu adalah FITRAH. Apa itu fitrah? Fitrah tu ialah perkara semulajadi. Ala time kita sekolah menengah kan ada belajar dalam Pendidikan Islam. Ha yang tu la.


Marah, gembira, sedih juga fitrah. Contohnya kalau kita tengah marah, kita boleh kawal perasaan itu sendiri. Begitu juga dengan perasaan rindu. Itu pun fitrah dan kita mampu mengawalnya. Kalau dah suka kat seseorang tu mesti korang rasa rindu kan. Bohonglah tak rasa. Baik mengaku. Haha. Tak salah kalau rindu. Tapi jangan sampai melarat. Beragaklah kan. Cukuplah kalau kita mengadu pada Allah. Sesungguhnya Dia Maha mendengar. Dia yang anugerahkan perasaan yang sebegitu rupa kat kita. Dia faham dengan kita. Oh so sweet :)


Macam mana nak urus perasaan rindu?

1. Sibukkan diri
 Kenapa? Sebab bila korang tengah duk boring-boring mesti punyalah korang akan terfikirkan dia and rindu. Tapi bila korang sibukkan diri. Korang tak kan ada masa nak fikirkan dia. Contohnya, keluar dengan kawan-kawan ke, belasah bergurau dengan budak kecik ke, ataupun tolong mak buat kerja rumah ke. Beban mak korang ringan.Beban rindu kau pun ringan gak.

2. Membayangkan muka si dia dalam keadaan aib
Ni bukan kes nak aibkan sape-sape. Ni antara korang jela. Jangan pulak korang pergi cakap kat kawan-kawan korang macam ni, "eh cuba kau bayangkan muka crush aku tu masa tengah tidur keluar air liur basi meleleh leleh". Itu lain kes lah. Ni korang bayangkan sendiri-sendiri sudahlah kan. Haha. Ok aku dah bayang :P

3. Ada kekuatan hati. 
 Korang kena selalu tanam azam yang korang boleh buat! Jangan korang cakap "ala, aku dah cuba nak lupakan dia, tapi tak boleh laaaaaa". Jangan putus asa! Cuba! Mesti boleh kalau hati korang betul-betul ikhlas nak buat. Kan? :). Aja-aja fighting!




4. Elakkaan diri daripada menonton drama/filem yang berunsur romantik
Time-time perasaan yang jiwa kacau ni, jangan pernah berani nak tengok cerita yang macam tu sbg contoh ombak rindu ke lagenda budak setan ke apa ke. Memang korang masuk dalam zon bahaya la. Kalau korang tengok cerita macam tu korang pasti akan teringatkan dia dan fikir yang bukan-bukan. Ok jangan nakal-nakal ye.

5. Galakkan diri tengok cerita yang berunsur komedi
    Yang ni rasanya boleh pakai jugaklah. Sebab bila korang gelak sakan tengok cerita apa ntah korang akan lupa sekejap dengan apa masalah yang ada. Hati korang akan rasa happy. Cubalah :)

Last but not least, this tips (effort) + doa = Success. Believe it. Bila korang rindu pasa seseorang, mengadu pada Allah. Dia dengar. Mungkin dengan cara itu akan membuatkan korang akan rasa sedih dan menangis, biarkan. Allah cipta kita, Dia tahu macam mana kita. Dia akan tunjukkan jalan untuk kita.


Wallahua'alam



No comments:

Post a Comment

Correct me if I'm wrong :) TQ