Sunday 7 April 2013

Jangan berburuk sangka :)

Assalamualaikum wbt :)

Dah lama aku tak update blog. Baru hari ni nak menjenguk balik. Sebenarnya aku ada pasang niat nak update blog, tinggal tak kesampaian je. Sekarang ni tengah cuti mid sem untuk semester yang ke 2. Assignment pun tak berapa banyak la. Tu sebab nak luangkan masa kat sini. Hihi.

Berdasarkan tajuk aku tu, korang mesti dah selalu dengar kan. Tapi sekarang ni ramai orang yang cepat berburuk sangka. Aku pun tak terlepas jugak. Kadang kadang tu tewas dengan perasaan negatif ni. Tapi bila kita dah tahu perkara yang sebenar,mulalah diselubungi rasa bersalah sangat. Cepat cepatlah istighfar. :)

Sememangnya manusia itu tidak sempurna. Kita semua buat silap. Lumrah kehidupan kita. Tu sebab Allah itu Maha Pengampun. Bila kita buat silap, dan kita cepat cepat istighfar. Allah itu Maha Pendengar. Dia dengar dan Dia maafkan.

Sebenarnya aku nak cerita something yang berkenaan dengan tajuk aku tu. Cerita dia macam ni.\

Situasi A :

Joyah :  Eh kau tengok tu, kat dalam kereta tu. Perempuan dengan lelaki tu berlaga laga pipi la. Macam malu malu je tu. Eee tak malu betul.

Gayah: Ohh. Bestnya dah kawin (baik sangka)

Joyah: Mana kau tahu diorang dah kawin?

Gayah: Aku agak je.

Joyah: Yela tu dah kawin...

Gayah: Kenapa kau cakap macam tu?

Joyah: Yelaa.. Perempuan tadi tu macam malu-malu je lelaki tu buat macam tu..

Gayah: Errr...

Disini dapat kita simpulkan bahawa si Joyah tu terlalu buruk sangka dengan pasangan sebentar tadi. Contohilah sifat Gayah yang berbaik sangka. Walaupun kita tak kenal orang tu. Hadirkan rasa baik sangka itu supaya tak senang senang kita dapat dosa. Betul tak? Haha.



Based on situasi A tu, boleh jadi perempuan tu malu malu sebab diorang baru mendirikan rumah tangga. So, memanglah agak kekok untuk pasangan yang baru berkahwin. Dan lagi satu mungkin perempuan tu kekok sebab si Joyah pandang macam tak puas hati. Haha. Eh.Sorry Joyah.

Untuk mengelakkan diri kita daripada selalu bersangka buruk, mari kita amalkan sifat Husnudzon iaitu bersangka baik. Tak penat pun nak bersangka baik ni. Dapat pahala buang dosa. Kan? InsyaAllah :)








p/s: Gambar gambar ni bukan sumber dari saya, Tapi sumber Google Images :P





No comments:

Post a Comment

Correct me if I'm wrong :) TQ